Schotland - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Kim Hendriks - WaarBenJij.nu Schotland - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Kim Hendriks - WaarBenJij.nu

Schotland

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh


Hallo iedereen,

Hier is ie dan mijn volgende blog, waarschuwing hij is weer lang. Het excuus is dat ik een paar tours heb gedaan.
Maandag 30april: gelukkig had ik de avond van te voren mijn grote tas al klaargemaakt zodat ik iets langer kon blijven liggen. Aangezien de laatste uren in Ierland in gingen. Op mijn gemak gaan ontbijten, voor het ontbijt mijn gsm aan de receptie gegeven zodat ze hem konden opladen. Aangezien toen ik de vorige avond terug kwam de stopcontact heel raar aan het doen was. Toen ik mijn gsm na het ontbijt weer wilde ophalen wilde die van de receptie hem niet terug geven. Uiteindelijk toch terug gekregen en mijn andere tas gaan klaarmaken. Tegen half 11 naar beneden gegaan om uit te checken. Daar nog even staan praten en toen echt doorgegaan want ik kon mijn trein niet missen. De trein gepakt naar Larne, de dag was al goed begonnen ten eerste was het heel mooi weer en de rit naar larne was ook heel mooi. Ik had geluk de trein die stopte meteen waar ik mijn boot moest halen dus ik moest de hoek alleen om en kon me al inchecken. Dus ingecheckt en ik kon mijn grote tas al dumpen en toen ben ik nog lekker buiten in de zon gaan zitten. Optijd terug naar binnen gegaan. Met een shuttle bus naar de boot en op de boot. Op de boot een goeie plekje gaan zoeken, vooral dicht bij een stopcontact. Ik had geluk ik kon alles opladen en ook nog eens muziek luisteren via mijn tablet. Tussendoor wel even geslapen omdat ik misselijk werd. De uitzicht vanuit de boot was heel mooi, op een gegeven moment kon je larne al liggen. Vanuit de boot moest ik de bus pakken, ik had weer geluk de bus stopte recht tegenover van de boot. Even moeten wachten op de bus, maar deze bus ging rechtstreeks naar ayr dus ik mocht tot het einde blijven zitten. Ik kwam eigenlijk geld te kort, maar dat was niet zo erg. Iedereen denkt dat een busrit saai is en zeker als je eer zo lang in moet zitten. Maar deze rit mocht nog wel langer duren. De weg van de boot naar ayr was schitterend. Ik heb dan wel eerst 2uur op de boot gezeten, maar het was prachtig. Toen heb ik 2,5uur in de bus gezeten, eerst reed je langs water, daarna in de bergen om even later aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant de bergen. En af en toe kwam je langs een dorpje of een weiland waar wel honderden schapen en lammetjes liepen. Oké honderden is mss overdreven, maar omdat het zo snel ging heb ik ze niet kunnen tellen leken het er wel heel veel. Oké toen we bijna bij een stadje aankwam waren er over 4 weilanden weer schapen en lammetjes en dit keer overdrijf ik niet dat het er honderden waren. Het eerst stadje dat ik tegen kwam was girvan. Eind stop was ayr, vanuit hier reden er bussen naar Glasgow. Ik moest eerst natuurlijk geld gaan halen, anders kwam ik nergens meer. De rit naar Glasgow was ongeveer een uur, ik was bijna te laat met uitstappen aangezien ze niet aangeven waar je exact bent. Dus uitgestapt en de hostel gaan zoeken gelukkig was dat niet zo ver. Gelukkig was er in dit hostel een lift want anders was ik dood geweest, aangezien ik op de 9de verdieping lag en alleen ontbijt op had die morgen. Dus mijn spullen gedumpt en iets gaan eten. Terug in de hostel even op mijn tablet gezeten en gaan slapen.


Dinsdag 1mei: Vorig jaar rond dit jaar vertrok ik naar Australië voor mijn au pair avontuur, ik kan niet geloven dat dat vorig jaar was. Vandaag was het Glasgow verkennen, er was een free walking tour dus alles zelf moeten zoeken. Natuurlijk is het zo op de dag dat je veel in de bus of trein zit is het mooi weer en als je rond gaat wandelen is het slechter. In de ochtend was het nog mooi weer, ik ben met de Subway naar de west side van Glasgow geweest, eerst naar de botanical gardens, toen ik bij een broedkast naar binnen ging kreeg ik het gevoel alsof ik thuis in de serre was wanneer het super warm is en je de aardbeien ging plukken. Ik was blij toen ik buiten was, daarna naar een museum en universiteit geweest. Onderweg naar rivermuseum begon het te regenen, dus het is maar goed dat ik toen binnen was. Het was een museum over vervoer, dus auto’s, boten, treinen en fietsen uit verschillende tijden. Het was leuk om het te zien, maar voornamelijk een goede plek om te schuilen. Daarna naar de science museum gegaan ik dacht dat het gratis was, was dat dus niet dus heel dat eind voor niks gelopen. Ik had geen zin om meer te lopen dus maar een bus gepakt. Terug in het centrum nog even rondgelopen, avond eten gaan halen, even een tussenstop in de hostel gemaakt om de spullen weg te leggen en dan naar the barrester market gegaan. Google maps mag dat wel eens update, er stond dat ze vanaf 4uur open waren, ja dus niet het was er zo verlaten als wat. Dus dan maar terug naar de hostel eerst nog even ontbijt voor de volgende morgen gehaald, dat was ik nog vergeten en daarna naar de hostel om mijn eten klaar te maken. Daar met een oudere man van de Filipijnen aan de praat geraakt, daar even mee gesproeken en daarna met nog een meisje van de Filipijnen die net als mij aan het rondreizen was. Toevallig zaten we aan dezelfde tafel dus nog een tijdje met haar gesproken en daarna naar boven om nog een filmpje te kijken en daarna gaan slapen.



Woensdag 2mei: lekker wat langer in bed blijven liggen, omdat ik toch niet zo veel ging doen. Op mijn gemak ontbeten en een lunch laargemaakt. Vandaag ga ik op muurschilderingen jacht, dus dat wordt goed opletten. Eerst ben ik naar the people palace gegaan en onderweg al 3 muurschilderingen tegen gekomen. De palace had een tentoonstelling dus die gaan bekijken en daarna naar een kathedraal daar zou normaal een uitzicht over de hele stad zijn, maar die vond ik niet. Onderweg daar naartoe had ik al een paar muurschilderingen gespot, dus terug naar de schilderingen en foto’s gemaakt. Er was er ook 1 van badminton en die moest ik natuurlijk op foto hebben. En onderweg naar die schildering kwam ik nog 1 hele lange tegen, dat is het leukste aan kleine straatjes in lopen je kunt altijd wel wat tegen komen. Dus de hele dag zoeken naar muurschilderingen, jammer genoeg ze niet allemaal gevonden, maar toch zeker meer dan de helft. Nog even bij café nero binnen gaan zitten, eigenlijk ging ik mijn blog bijwerken. Ik denk dat ik ongeveer een halve dag heb uitgetypt en de rest heb ik dingen uitgezocht voor mijn volgende bestemming. Oeps, dan maar in de hostel ver typen. Terug in de hostel mijn avondeten gaan maken, daar aan de praat geraakt met iemand van Argentina daar toch een lange tijd mee gesproken. Toen ik in de gezamenlijk ruimte zat weer met de oudere man gesproken en met nog een jongen van Toronto. Op een gegeven moment begon een Engels man ook mee te praten, nadien nog een Italiaan en op het einde nog iemand van Californië. Ik denk dat ik er toch zeker 2uur heb gezeten tegen de tijd dat ik terug naar mijn kamer ging was het alweer 10uur. Dus van mijn blog kwam er ook niks meer van. Ik heb nog een filmpje gekeken en toen begon een oudere vrouw te zeuren dat ik mijn licht uit moest doen, de andere hadden er geen last van. Zeurpruim, ik denk dat ze op een gegeven moment nog iets vroeg maar toen had ik mijn muziek op en heb ik niet gereageerd. Uiteindelijk maar gaan slapen want morgen vertrek ik weer naar de volgende bestemming.



Donderdag 3mei: Oké vorig jaar rond deze tijd zat ik dus al in Australië, ik kan gewoon niet geloven dat ik daar een jaar geleden naar toe ben gegaan. Optijd opgestaan en met een meisje van mijn kamer gaan ontbijten. Iets te lang blijven zitten dus moest snel mijn tassen in gaan pakken. Iets je later uitgecheckt naar normaal moest maar dat was niet zo erg. Nog even beneden mijn blog bijgewerkt zodat ie dit keer wel bijgewerkt was. En daarna naar de trein gegaan om naar de volgende bestemming te gaan. Dan is er natuurlijk geen ticket balie dus aan zo’n automatisch doen, doe ik een return ticket wat ik eigenlijk niet nodig had. Goed bezig, en dan snel naar de trein, zit je en ben je onderweg komt de controleur langs zit je i de verkeerde coupon, dus even verplaatsen. Het was een 3uur durende trip, heel even geleest en daarna gaan slapen. En als je wakker wordt ben je er al bijna. Van de trien naar de hostel was het gelukkig niet zo ver, toen ik aankwam kon ik me nog wel niet inchecken, maar mijn tas daar wel gelaten en even boodschappen gaan halen, anders had ik de volgende ochtend niks voor het ontbijt. En dan ben je nog te vroeg terug, dus dan maar even op mijn tablet bezig geweest voor een uitstapje. Ingecheckt ik wilde eigenlijk nog een dag extra bijdoen, maar het zat helemaal vol dus nog een andere plek zoeken. Al mijn spullen in de kamer gelegd en even beneden wat recherche gedaan voor de volgende dag. Na een tijdje eten gaan klaarmaken, gegeten en op mijn kamer een film gekeken.



Vrijdag 4mei: Op me gemak wakker geworden en klaargemaakt, gaan ontbijten en daarna het dorpje ingegaan. Eerst naar de McCaig tower gegaan, het uitzicht vanuit daar was heel mooi. Je kon over de hele dorp kijken, en als het niet zo mistig was dan kon je denk ook de eilanden beter zien. Op de weg naar de volgende bestemming, ging je heel erg naar beneden waardoor mijn knieën zeer begonnen te doen. Dat is geen goed teken. Ergens in de bossen is er een ruïne van een kasteel dat vroeger een school was. Blijkbaar is het moeilijk om de weg naar boven de vinden, maar het was wel gelukt. Alleen ben ik niet naar boven gegaan, want als ik dan weer naar beneden kwam zou ik nadien denk niks meer kunnen doen. Nadien helemaal naar beneden gelopen richting het water. Je kon via het water naar een kasteel lopen, het was een mooie tocht en ben tot net voor de bocht gekomen, maar het weer hielp ook niet echt mee. Dus ben terug naar het centrum gelopen en heb mezelf op een hot choc getrakteerd. Bij Costa nog even wat dingen uitgezocht en al een tour geregeld voor als ik in Edinburgh ben. En even gekeken voor zondag het vervoer naar de volgende bestemming. Uiteindelijk was het toch nog goed dat ik een return ticket had voor naar Glasgow. Aangezien ik anders met een bus eerst langs Glasgow moest en ik kwam ook nog eens goedkoper uit. Het begon wat op te klaren en ben ik nog naar pilput hill gegaan waar je ook een mooie uitzicht heb, maar dan weer vanuit een andere invalshoek. Nog even water gaan halen, ander zou ik morgen dorst hebben en daarna terug naar de hostel. Terug in hostel mijn 2tassen al in orde maken voor de volgende dag, vooral omdat ik al om 6uur uit mijn bed moest. Maar eerst nog even op bed gaan liggen om te rusten, lig je net komt er een nieuwe kamergenoot binnen. Daar gaat mijn rusten, tijdens het praten met haar mijn tas even in orde gemaakt. En gevraagd waar in Duitsland ik naartoe moest gaan (aangezien ze van Duitsland was) nog even op mijn tablet gezeten en daarna naar beneden gegaan om te eten. Na het eten aan de praat geraakt met een meisje uit Brazilië. En na een tijdje ook met een Engelse en een Spaanse(dit keer een fijne ontmoeting) Na een tijdje hebben we nog een spelletje gedaan en tegen de tijd dat ik naar bed ging was het alf 12 daar ging me optijd slapen. Dan kom in de kamer, is die in een keer vol en moet dat gezin heel de stopcontact beheren. Ik hoop voor hun dat mijn fototoestel goed is opgeladen.



Zaterdag 5mei: 6uur is echt te vroeg in de ochtend, maar je moet voor sommige dingen iets over hebben. Al mijn spullen mee naar beneden genomen, ontbeten en wachten tot de receptie open ging. Ze was later dan gepland dus moest iets sneller zijn voor de boot. Achteraf kon ik gerust rustig doen, want ik had tijd genoeg. Ik ging net mijn boek lezen toen Jacques bij kwam zitten, ik wist dat hij naar iona ging want dat had hij de avond van te voren gezegd. Op de boot heeft hij nog een paar tips voor Edinburgh gegeven. Aangekomen op mull met een bus naar fionapoint. Toch nog even geslapen, dus een deel van het uitzicht gemist. Het laatste halfuurtje meegekregen en toch nog een paar foto’s kunnen maken. Aangekomen bij fionapoint met een bootje naar staffa, cheez wat was ik misselijk aan het worden ik was blij toen ik aan land was. Daar eerst naar de puffins gegaan, ze lijken hetzelfde als papegaaiduikers alleen een simpelere naam. Ik had geluk want ze zijn er vanaf begin mei tot begin augustus. In het begin was er maar 1 en de rest zaten op het water, maar na een beetje geduld kwamen ze met heel veel ophoog en kon je hele mooie foto’s van ze maken. Nog even wat rondgewandeld en optijd terug naar de boot gelopen, jammer genoeg geen tijd meer gehad om naar de grot te gaan. en dan moet je weer op die verrekte boot naar iona, over een ruige zee. En dan blijft ie nog even dobberen voordat ie aanlegt, en dan krijg je nog eens de hik wat het niet gemakkelijker maakt. Ik was de eerste die van die boot ging en wat was ik blij. Ik ben eest wat gaan eten en daarna ben ik eiland gaan verkennen, op het einde kwam er nog zon en heb ik in de zon nog wat gelezen. Toen weer op die kleine boot naar fionapoint, gelukkig werd ik deze keer niet ziek. Bij de bus aangekomen staat Jacques er ook weer. Eerst moesten degene van de tour in een andere bus en daarna weer een tour bus. Ik heb de hele rit terug geslapen, tussendoor heel even wakker geworden, maar daarna terug geslapen. Net voor we bij de boot aankwamen ben ik wakker geworden. Op de boot even op de bovenste dek gaan zitten, na een tijdje toch naar binnen gegaan omdat het toch koud was. Terug op oban aangekomen mijn spullen gaanhalen en gaan inchecken in het hotel en daarna eerst gaan eten. Die avond had ik echt geen zin om te koken, wat ook niet ging. Dus heb ik mezelf op chips getrakteerd, daarna nog een rondje gaan wandelen. Ga je nog een foto maken omdat ik er nog geen had bij avond, hoor ik iemand in het Nederland klik klik zeggen. Die dacht natuurlijk dat ik haar niet verstond, wel dus. Nog even staan praten en tips gegeven en daarna terug naar de hostel voor een warme douche. Nadien nog even op mijn tablet wat gekeken en was het alweer 1uur voordat ik ging slapen. Oeps niet de bedoeling.






Zondag 6 mei: Ik dacht ik zet mijn wekker om 9uur dan heb ik zeker genoeg tijd om alles klaar te maken. Dan heb je net van te voren op je gsm gekeken en denk je ow ik kan nog even slapen en dan slaap je natuurlijk door je wekker en is het al 10 uur. Oeps, maar goed dat ik om 11uit moest checken. Alle tassen in orde gemaakt en richting de haven gegaan. Ik had nog 1uur de tijd, dus even bij Costa binnen gaan zitten voor te wachten. Zit ik daar komen er 2 van de tour van de vorige dag, wat een toeval. Tegen 12uur naar de trein gegaan en weer 3uur in de trien naar Glasgow, weer het grootse gedeelte geslapen en muziek geluisterd. Aangekomen in Glasgow was de zon gewoon aan het schijnen, zo’n verschil van waar ik vandaan kwam. Nog even iets gaan eten en daarna naar de bushalte. Ben ik daar op weg naartoe kom ik dezelfde mensen van die morgen tegen, nog 1keer en iemand moest trakteren. Eerst op de bus naar Perth gezeten (zo’n raar idee dat ik in Schotland naar Perth ga, aangezien ik Perth van Australië ken) En daar overgestapt op de bus naar inverness. De heel rit alleen maar muziek geluisterd en me ogen dicht gehad. Deze rit duurde ook weer 2,5 uur alleen moest ik dit keer niet zo ver naar de hostel, alleen maar een straatje in en ik was er. Mijn spullen in de hostel gelegd mijn bed opgedekt en iets gaan eten. Terug in de hostel nog even mijn tablet gepakt en beneden in de gezamenlijke ruimte een film gekeken, het was iet de bedoeling dat het laat ging worden, maar het was toch al 1uur toen ik naar boven ging. Er was zo’n rare gast, hij bleef maar rondlopen, alsof hij niet wist wat ie wilde.



Maandag 7 mei: rond 8uur ging mijn wekker af, maar lekker rustig wakker geworden. Op mijn gemak me aangekleed en ontbeten. Terug in de kamer mijn tas in orde gemaakt en begon die rare jongen tegen me te praten. Hij vond het raar dat ik geen plan had voor die dag, terwijl hij nog niet eens wist wat daar deed. Dat vind ik pas raar. Eerst ben ik naar het kasteel gegaan, waar je een mooi uitzicht had. Terwijl ik terug naar beneden liep begonnen er wat druppels te vallen. en tegen de tijd dat ik aan de overkant van de rivier was, was het alweer hard aan het regenen. Even bij een kathedraal binnen gegaan om te schuilen. Bij het buiten komen zag ik een bord van de omgeving, daar stonden een paar wandelingen op dus ben ik er daar 1 van gaan doen. Halverwege begon het nog harder te regenen. Tegen de tijd dat ik terug was was het al wat minder. Even bij de info center naar tips gaan vragen. Daar kreeg ik een map van de stad en ben ik naar een oude kerk gegaan dat nu een boekenwinkel is. De verkopers zaten bijna verstopt achter een stapel boeken, de boekenplanken waren te klein voor alle boeken dus een heel deel lag op de grond. Nadien naar café nero gegaan om mijn blog te gaan schrijven en om op te drogen. Tegen 3uur begon de zon wat te schijnen, dat is altijd fijn. Man de volgende keer ga ik toch eerder mijn blog bijwerken voor mezelf, ik had niet door dat ik zoveel moest gaan typen, ik moest 4dagen bijtypen niet slim van mezelf. Daar nog even wat opgezocht en daarna even bij de winkel een pizza halen. Aangekomen in mijn kamer was ik eigenlijk mijn spullen aan het pakken om naar beneden te gaan toen een kamergenoot binnen kwam. Holly van Amerika, dus ben ik met haar begonnen met praten en was het bijna 7uur voordat ik kon gaan eten. Maar het was wel heel gezellig. Toen ik aan het eten was, kwam er een jongen binnen die zijn water uit de vriezer haalde, wat niet zo’n slimme zet was. Aangezien nu al het water bevroren was, ik was hem echt niet aan het uitlachen hoor.(ik neem aan dat je al wel door had dat het sarcastisch was). Wel de tip gegeven als ie hem dan toch uit liet staan om het in de zon te zetten. Na het eten in de gezamenlijke ruimte gaan zitten om wat te kunnen kijken. Komt ie na een tijdje de ruimte binnen met zijn fles water, gelukkig voor hem dat ie wat ontdooid was. Nog even met elkaar gesproken. na een tijdje maar gaan slapen



Dinsdag 8 mei: lig je lekker vredig te slapen, gaat er midden in de nacht die brandalarm af! Fijn was dat. Gelukkig toch nog door kunnen slapen toen ik wakker werd met een paar van de kamer gesproken. toen heb ik Yentl ontmoet. Toch nog een lange tijd met haar gesproken en daarna gaan ontbijten. Vandaag zou ik eigenlijk naar urquark castle gaan. Maar dan had ik nog een hele tijd over dus nog iets anders zoeken. Aan de receptie gevraagd of ze een tip hadden. Die hadden ze, dus ben ik eerst naar the fairy glen waterfalls gegaan. Het was maar een 20 min met de bus en daarna een 20 min naar de watervallen. Op de terugweg een andere pad gevolg, daardoor kwam ik ver uit dan waar ik de bus moest pakken, maar ik had toch nog genoeg tijd. Nog even in de zon een boek gelezen en toen weer terug naar inverness. Aangekomen zou ik niet zo lang moeten wachten voor de bus naar het kasteel, doordat er niet op de bus stond waar die naartoe ging had ik mijn bus gemist. Ik zou 2uur moeten wachten voor de volgende, dus ben ik even de stad in gegaan. Maar ben uiteindelijk toch niet gegaan, omdat ik moest kiezen heel laat terug of maar een 15 min de tijd om er rond te kijken. Weer een pizza gaan halen(als ze maar 1pond zijn kun je er niet voor sukkelen) Eerst nog even mijn reis vastgelegd van Edinburgh richting duistland. Wat na heel lang zoeken eindelijk is gelukt. Maar dan wil je een bus ticket bestelling zeggen ze dat mijn kaartnummers niet goed zijn, ja dus wel. Na een uurtje werken gaan eten. Weer aan de praat geraakt met die jongen Chris en een meisje van canada, tijdens het eten de hele tijd met hun gesproken en na een tijdje mijn gsm in de oplader gedaan en wat spullen naar mijn kamer gebracht. Yentl was ook op de kamer, toevallig ging zij ook naar de gezamenlijke ruimte dus zijn we samen naar beneden gegaan. En hebben we naaste elkaar ons ding gedaan. Dit keer op een redelijke tijdstip naar bed gegaan.



Woensdag 9 mei: op mijn gemak wakker geworden, me aangekleed en mijn spullen bij elkaar gezocht. Dit keer in 2 keer mijn spullen naar beneden gedaan, aangezien ik toch tijd had en wat spullen eruit had gelaten voor het ontbijt. Afscheid van Yentl genomen, uitgecheckt en gaan ontbijten. Ik had toch nog 3uur voordat ik naar mijn bus moest. Toen ik in de gezamenlijke ruimte kwam was Chris er ook. Daar nog even in de ruimte wat gekeken en nog eens mijn bus ticket boeken, wat weer niet lukte, dus maar een mail gestuurd naar de organisatie. Blijkbaar hadden Chris en ik dezelfde bus alleen moest hij halverwege overstappen, dus zijn we samen naar de bus gelopen. En daar gaan we weer 4uur in de bus, bij de tussenstop toch even eruit gegaan om mijn benen te strekken. Aangekomen in Edinburgh opzoek gegaan naar de hostel. Ik had al het gevoel tegen de tijd dat ik helemaal boven was, dat ik in mijn kamer was. Dat word een goede dagelijkse work-out iedere dag. Dan wil je bij het inchecken betalen doen ze alleen contant, ja daar had ik natuurlijk niet op gerekend. Gelukkig kon je dat later ook doen, dus eerst de spullen op mijn kamer gedumpt en daarna boodschappen gaan doen en geld afhalen. Terug in de hostel eerst gaan betalen en daarna eerst gaan eten. Na het eten gaan douche en nadien nog even naar de gezamenlijke ruimte omdat je anders geen wifi had. Maar man wat zijn die mensen luidruchtig, ik heb het toch nog 1,5ur volgehouden en toen ben ik naar mijn kamer gegaan.



Donderdag 10: en dan word je midden in de nacht wakker omdat je verkouden bent en geen lucht krijgt door je neus. Na een tijdje gelukkig terug in slaap geraakt. Door de slechte nachtrust, later uit bed gekomen dan gepland en mijn plannen omgegooid. Tijdens het ontbijt gekeken voor een free walking tour. Er was er een om 12uur, tegen 11.45 daar naartoe gegaan. De tour guide was heel grappig, hij vertelde het op een leuke manier en doordat de schrijfster van Harry potter daar haar boeken heeft geschreven, zijn er ook een paar weetjes over Harry potter daar. Zoals waar ze heen ging om te schrijven, sommige dingen die in de geschiedenis gebeurd waren die erin zitten en namen van dode op de begraafplaats. Na de tour nog een paar foto’s gaan maken en daarna naar arthurs seat gegaan. In plaats van rechtdoor ben ik linksaf gegaan, wat achteraf een goede beslissing was. Als ik rechtdoor was gegaan had ik denk niks meer kunnen doen. Door de verkoudheid heb ik vaker moeten stoppen dan dat ik wilde. Niet dat dat een grote straf was aangezien het uitzicht prachtig was. Toen ik op het hoogste van dat pad was had je een uitzicht over de hele stad en als je de hoek om ging ook van het water. Het was wel goed oppassen als je naar beneden ging, want overal staken rotsten uit. Vanuit daar terug richting de stad gegaan, onderweg nog even gestopt en even in de zon gaan zitten en lezen. Nadat de zon niet meer op die plek was doorgegaan, onderweg kwam ik Tesco tegen en daar even boodschappen gedaan voor tot het einde van mijn tijd daar. Daarna terug naar de hostel, man wat was ik blij toen ik boven was. Mijn spullen in de keuken gezet, mijn tas in de kamer gezet en de nodige spullen mee naar de gezamenlijke ruimte genomen. Daar mijn foto’s op de laptop gezet en uit gesorteerd. Ondertussen mijn eten klaargemaakt en aan de praat geraakt met een meisje uit Australië, toch weer eens fijn om met iemand van daar te praten. Gegeten achter mijn laptop. Op een gegeven moment werd ik op mijn schouder getikt en vroegen ze of ik mee wilde doen met een spelletje. Ik kende het niet dus heb even gekeken hoe het ging. Het was een drankspel, dus dat was niet zo veilig met mijn verkoudheid. Daar zat ook iemand van Australië bij, daar nog even mee gesproken. optijd naar bed gegaan, zodat ik mijn slaap wat in kon halen van de avond van te voren.



Vrijdag 11 mei: gelukkig beter geslapen dan gisteravond. Na het ontbijt aan de praat geraakt met mijn kamergenoot. Nog een tijdje met haar gesproken, ondertussen komt er een hele horde Aziaten binnen. Nadien eerst naar poundland voor zakdoekjes, dat was toch bijna een 30min lopen. Daarna terug naar de stad voor een free walking tour over Harry potter, als we er dan toch zijn kunnen we dat net zo goed doen. Ondertussen even voor mijn bus ticket gebeld en die gaven de advies om naar de busstation te gaan om de ticket te kopen. Blijkbaar was er vandaag geen tour, dus dan maar het museum binnen gegaan. Daar mocht ik af en toe nog eens kind zijn, aangezien ze van die science experimenten hadden. Na een uurtje er weggegaan en naar de busstation voor mijn ticket te gaan halen. Nadien naar café nero voor mijn blog bij te werken, dit keer geen hot choco maar een thee voor mijn verkoudheid en mijn keel. Man wat haat ik die verkoudheid. Voor mezelf is mijn reis door Schotland zo goed als uitgedokterd en weet ik wanneer ik naar Duitsland ga. Nu kan ik beginnen met Duitsland te exploren. Nog wel even uitzoeken wat ik allemaal wil gaan zien en waar ik heen wil gaan. Ik kan niet wachten om Antonia te gaan zien. Nog even gebleven daarna terug naar de hostel om eten te gaan klaarmaken. Tijdens het koken met mijn kamer genoot aan de praat geraakt. Toen ik terug naar mijn plek ging zaten er nog 2meiden eraan en daarmee aan de praat geraakt. Met 1 van hun op fb bevriend geworden, omdat ze voor mij wat ging navragen en dan het antwoord door kon sturen. Het begon koud te worden bij de raam en ik moest een stopcontact hebben dus aan de grote tafel gaan zitten. Daar eerst met een Spaanse aan de praat geraakt, na een tijdje kwam er een Canadese bij zitten en daar een tijdje mee gesproken. Een paar die ik de avond van te voren had ontmoet vroegen of ik mee uitging, maar ten 1ste moest ik er al vroeg uit en ten 2de is dat niet echt slim met een verkoudheid. Na een tijdje kwam Daniel een Zweedse erbij zitten en daar nog een lange tijd mee gesproken en tegen half 12 ben ik naar bed gegaan, zodat ik “goed” uitgeslapen was.



Zaterdag 12 mei: Om 7uur ging die wekker al, echt veel te vroeg en dan wordt je een keer wakker zonder lawaai. Niet eens door dat het alweer zaterdag was. Me opgekleed en mijn spullen gepakt en optijd vertrokken naar de tourbus, gelukkig was dit al meteen aan de overkant. het was een kleine bus dus dat was voor een keer wel eens fijn. Vandaag ga ik naar……………….. glencoe, loch Ness en the highands. Had er echt heel veel zin in en dan heb je ook nog eens de beste dag uitgekozen, want het was prachtig weer. Ik had een goede buschauffeur, aangezien hij heel veel grappen maakte. De eerste stop was Loch lubnaig, van de rit ernaartoe heb ik niet echt heel veel meegekregen, aangezien ik heb geslapen. Het was heel mooi, de Loch was helemaal omringt door gebergten en het reflecteerde heel mooi op de Loch. Het was rond 10 uur, de zon was fijn maar er stond toch nog een frisse wind en toch waren er 2idioten die gingen zwemmen in het ijskoude water. Gestoord gewoon, mij niet gezien hoor. Op dat moment waren we eigenlijk al in the highlands. Daarna zijn we richting glencoe gegaan. We hadden onderweg een aantal stops om foto’s te maken, wat eigenlijk niet de bedoeling was, maar dat vonden we allemaal helemaal niet erg. De eerst volgende was the 3sisters, die hebben ze blijkbaar hier ook en niet alleen in Australië. Dit zijn een paar van de hoogste en bekendste bergen. De volgende stop was zodat we een foto van een vallei konden maken, nu snap ik dat je denkt waarom is die zo belangrijk. Nou dat wal ik eens vertellen, hier zijn een aantal films opgenomen of van sommige delen, zoals braveheart, James bond, Harry potter(the prisoner of azkaban)en nog veel meer maar dat waren de 3 die het meeste bij zijn gebleven. Eigenlijk hadden we hier geen tijd meer voor maar hij had het toch gedaan omdat het heel bekend is. Dus als je glencoe op een kaart ziet staat er altijd een eenzame witte huis op voor een gebergte met een waterval. En daar zijn we ook gestopt om een foto te maken en daarna rechtstreeks door naar glencoe visitors centre voor een 20 min stop. En daarna zijn we meteen door gegaan naar Loch Ness, daar had je de keuze om op de boot te gaan, maar je kon evenveel zien vanaf de grond en dan kon je tenminste je benen ook wat strekken. Eerst even iets gegeten, daarna op zoek gegaan naar nessie. Ik heb hem jammer genoeg niet gezien, hierna even wat gaan rondkijken en uiteindelijk nog even lekker in de zon gaan zitten en genieten van de zon. Laat die vitaminen maar komen. Daarna ging de weg terug naar Edinburg door the higlands. Onderweg nog 3 stops gehad, de 1ste was the everst gebergte die eigenlijk niet gepland stond, maar wel de moeite waard. 2de was een waterval, waar mensen gewoon aan het zwemmen waren, het was mss warm maar het water was denk nog wel koud. Daarna zijn we naar een klein dorpje gegaan als laatste stop voordat we terug gingen. Daar even rondgelopen en van de zon genoten. De terugweg heb ik alleen nog ede oudste wicket distilery meegekregen en daarna ben ik in slaap gevallen. Ik werd weer wakker voordat we over 1 van de 3 bruggen gingen voor Edinburg binnen te gaan. zoals hij het zei gingen we over de ghost rug en we waren ook letterlijk helemaal alleen. Daarna heeft hij nog een paar weetjes gezegd en tips gegeven en toen waren we alweer terug. Het was 20.15 en ik had echt geen zin om meer te koken dus ben ik maar iets gaan eten. Op mijn gegeten en daarna naar de hostel terug gegaan. Eerst lekker gedouchte en dit keer in een goede. Ik heb de tip gekregen om in de grote douchruimte te gaan douche omdat daar de stralen veel beter zijn. Na het douche was het eigenlijk het plan om mijn foto’s op mijn tablet te zetten en ze een beetje uit te sorteren. Maar daar is niks van gekomen want ze vroegen of ik wie/wat ben ik mee te spelen. ik vond dat ik best een gemakkelijke had gedaan, alleen degene die de mijne had ging veel st ever nadenken. Terwijl hij letterlijk dichter bij thuis moest denken, aangezien hij van Australië is en ik the opera house had gedaan. Hij heeft er volgens mij 45 min overgedaan om er eindelijk achter te komen. We kregen met zijn alle bijna een zenuwinzinking, uiteindelijk heeft ie het geraden? De volgende ronden waren we met meer dus dat was wel leuker. Dit keer had ie James bond, en weer was ie de laatste die het geraden had. We hebben hem zo uitgelachen. Daarna nog met z’n alle zitten praten en was al het 3uur toen ik ging slapen. aangezien de Aziaten allemaal weg gingen om 3uur ben ik maar blijven zitten tot ze weg waren. Het was super gezellig.



Zondag 13 mei: Waarom moeten ze op zondag zoveel lawaai maken zo vroeg in de ochtend. Echt vreselijk, natuurlijk kon ik niet meteen uit bed komen dus lekker op mijn gemak wakker geworden. Op mijn gemak ontbeten, en op mijn kamer aan de praat geraakt met mijn kamergenoot een meisje uit Griekenland. Rond 11uur toch maar eens vertrokken en de zon was al aan het schijnen dus dat was al een goede voorteken. Eerst naar colton Hill gegaan, hier had je een uitzicht over de stad en het was weer een goede wandeling. Daarna naar the castle gegaan, ik heb er alleen maar wat rondgelopen, maar niet naar binnen gegaan. Ten 1ste om geld te sparen en ik had gehoord dat het niet het van het was. Daarna langs een andere kant naar beneden gelopen en naar stockbridge market gegaan. Die is er alleen op zondag dus had ik geluk. Dit is gewoon een kleine market, met eten en wat kleine hebben dingetjes. Daarna nog wat rondgelopen, even rond een vijver in een park gelopen. De hele tijd leek het alsof ik door van die kleine vliegetjes werd aangevallen, ik werd er gewoon gek van. Daarna ben ik terug naar het centrum gelopen en even in een park in de zon gaan zitten en lezen. Na een tijdje ben ik naar café nero gegaan om iets fris te drinken en mijn blog bij te werken. Wat weer een hele opgaven was.


Het einde in Schotland is ook weer in zicht, dus wat mijn volgende bestemming is, zal je in de volgende blog lezen.

Groetjes van deze backpacker
Kim XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Kim

Actief sinds 14 Mei 2017
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 14377

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2018 - 21 September 2019

America

01 Mei 2017 - 14 November 2017

Mijn eerste reis

17 April 2018 - 30 November -0001

europa trip

Landen bezocht: